חוות דעת משפטית מתוקנת בנושא חברה משפחתית

 

החל משנת 2008 נקבע בסעיף 373א בחוק הביטוח הלאומי, כי רווחי חברה משפחתית יחוייבו בדמי ביטוח בשנת הפקתם, כל בעל מניות יחוייב בדמי ביטוח לפי חלקו בחברה.

באותו תיקון חקיקה נקבע, כי כל סוגי ההכנסות שלהן נקבע שיעור מס מוגבל (כגון שכר דירה למגורים וכן ריבית ודיבידנד בשוק ההון), הכלולות בסעיף 350(א) לחוק הביטוח הלאומי, יהיו פטורות מדמי ביטוח, למעט דיבידנד מחברה משפחתית על פי סעיף 373א (כאמור בסעיף 350(א)(6) לחוק).

בשנת 2013 החל המוסד לביטוח לאומי לקבל את המידע על ההכנסות של החברות המשפחתיות מרשות המסים ומאז הוא שולח דרישות תשלום (כולל גם רטרואקטיביות) לבעלי מניות בחברות משפחתיות, על כל ההכנסה, כולל גם הכנסה אשר לו הייתה מופקת במישרין על ידי יחיד, הייתה פטורה מדמי ביטוח (לרבות רווחי הון ושבח מקרקעין).

לאחר דין ודברים ארוך בין נציגי לשכת רואי חשבון לבין הנהלת המוסד לביטוח לאומי, קיבל המוסד לביטוח לאומי את פרשנות הלשכה, החל משנת 2014 ואילך, וכל בעל מניות בחברה משפחתית שפנה למוסד לביטוח לאומי, קיבל פטור מתשלום דמי ביטוח על הכנסות כאמור בשנים 2014 עד 2017, שלו היה מקבל אותן כיחיד היה פטור עליהן מתשלום דמי ביטוח.

לקריאת ההתכתבות>> לחצו כאן

ואולם, ביום 10.11.2019 פרסם המוסד לביטוח לאומי הנחיה פנימית ובה הודיע כי הוא חוזר בו מהעמדה שבה נקט החל משנת המס 2014 וכי החל מדוחות של שנת 2018 יחייב בדמי ביטוח את כל רווחיה של חברה משפחתית, כל בעל מניות לפי חלקו ברווחי החברה, כולל הכנסות שפטורות מדמי ביטוח בידי יחיד. 

המוסד לביטוח לאומי עדכן את ההנחייה ביום 15.12.2019 והודיע שהליכי גבייה כאמור לעיל כנגד חייבי דמי הביטוח בגין שנת 2018 ואילך (שהעבירו מסמכים מאמתים) יוקפאו עד אשר תתקבל עמדת בית הדין בסוגייה.

לקריאת הפרסום המתוקן>> לחצו כאן

נוסיף ונעדכן, כי הדיון בבית הדין האזורי לעבודה בנוגע לפרשנות של המוסד לביטוח לאומי הסתיים לאחרונה וחברות משפחתיות רבות ממתינות לפרסום פסק הדין. יחד איתן ממתינים לפסק הדין גם בעלי מניות בחברות משפחתיות שערכו הסדרי תשלומים במוסד לביטוח לאומי תחת מחאה לשנים שעד 2013, עם הבטחה של הביטוח הלאומי ללשכה שכל התשלומים ששולמו יוחזרו ככל שבית הדין ידחה את עמדת המוסד לביטוח לאומי.