נאום הנשיאה באסיפה הכללית המיוחדת

נאום הנשיאה באסיפה הכללית המיוחדת

| 10.12.2018

 

לצפייה בנאום הנשיאה לחצו כאן

 

חברות וחברים יקרים,

שמחה לשתף אתכם, בדבריי ביום שני בערב באסיפה הכללית המיוחדת, בנושא שינוי התקנון:

אנו בפתחה של האסיפה הכללית. אסיפה חשובה ומיוחדת הנערכת ביום חגיגי ,היום השמיני והאחרון של חנוכה, הנקרא "זאת חנוכה" – מהביטוי "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ" (ספר במדבר, פרק ז', פסוק פ"ד) . יש בקרב חברינו, הנוהגים לערוך ביום זה טיש גדול, ולנו יש את הטיש שלנו. אנו נשלב היום בין המשימות שלפנינו למפגש סיום חג החנוכה בסיום האסיפה.

בהזדמנות זו ברצוני לברך אתכם ואת משפחותיכם בחג חנוכה שמח, חג שבו האור של כל אחד ואחת תורם לאור של החברה כולה, וכאן אנו פועלים על מנת להביא יותר אור לרואי החשבון.

כנשיאת הלשכה יחד עם חבריי לוועד אנו מבקשים את תמיכתכם בשינוי התקנון
יש לנו הזכות וקיבלנו את אמון ציבור הבוחרים להוביל את הלשכה.
בחרנו להוביל למהלך נוסף של שינוי התקנון אך ורק לטובת הכלל !
לטובת כלל ציבור רואי החשבון.

אני באופן אישי, זכיתי באמונכם לשמש כנשיאה ואמשיך לעשות במרץ רב. השינוי המוצע בתקנון בהחלט יסייע וייקל בהובלה וניהול המשימות העיקריות והחשובות שלפנינו, יסייע להתייעל, להשתפר, להתקדם. מה שאנו קוראים בימים אלה של חנוכה – להתקדם במהירות האור!!

שינוי התקנון האחרון נעשה לפני 11 שנים בשנת 2007. התקנון עצמו הבנוי על ניהול פורום של 20-24 חברים המתכנסים אחת לחודש , אינו מתאים לניהול ענייני השוטף. הניסיון מלמד כי יש קושי מובנה בניהול אפקטיבי בפורום רחב זה.


פורום רחב זה מתאים בהחלט לתפקיד דירקטוריון כגוף מתווה מדיניות, מפקח ,מבקר. הדירקטוריון אמור לעסוק בעיקר, בחשוב ,במהותי, לא לעסוק במסגרת הזמן היקר של חברי הדירקטוריון בנושאי ניהול שוטף.

מאחר שבפועל לא ניתן באמת לחכות לישיבה חודשית או לדון בכל הנושאים, לכן נושאים קודמו וסמכויות ניטלו, אבל בחלק רב מהמקרים ככל הנראה הדבר נעשה מחוץ להגדרת התקנון הרשמית, ולכן הכוונה היא לעשות סדר ולהתאים את התקנון למציאות בפועל ולהקנות יותר סמכויות ניהול שוטף לנשיאה שפועלת במשותף עם הצוות הניהולי של הלשכה.

אנו רואי החשבון כבעלי מקצוע, מכירים היטב את העולם של חברות עסקיות. הלשכה אינה מתקיימת כיום ביעילות ניהולית בדומה לחברה עסקית מתקדמת,
אנו חייבים להתאים עצמנו לקצב של העולם המודרני, הדיגיטלי, הדינמי בו חייבים לקדם נושאים במהירות,בקצב,אחרת דברים חשובים מתפספסים, צריך להיות נגישים, גמישים ורלבנטיים.

מטרת השינוי היא פרקטית וייעודה לקדם את המשימות והיעדים השוטפים עבור חברי הלשכה באופן מיטבי, מענה מהיר, הרחבת סל השירותים ומתן מענה למכלול הצרכים.

אין בכך ולו לפגוע ולו במעט באחריות ובסמכות הוועד המרכזי, שהוא האורגן המתווה מדיניות, מפקח ומבקר. נהפוך הוא, יש פה רק העצמה של הדירקטוריון כגוף שצריך לעסוק בעיקר – בחזון, במטרות וביעדים וביישומם האסטרטגי. כל הפעילות השוטפת תתבצע במסגרת התקציבית המאושרת על ידי הוועד ותמשיך להיות מדווחת באופן מלא ובשקיפות מלאה לוועד המרכזי.

בקדנציה הקודמת הוביל הנשיא שקדם יזהר קנה הצעה רחבה הרבה יותר לשינוי התקנון והקניית סמכויות ניהול רחבות ביותר לנשיא, וזו הסיבה שככל הנראה
ההצעה לא צלחה. בניגוד להצעה זו, הצעה שלפניכם שמה את כל האיזונים והבלמים הנדרשים ויותר מכך, על מנת לאפשר כלים ניהוליים ולשמור על סמכויות הוועד המרכזי, תוך מיקודו וניצול זמנו היקר של הדירקטוריון לעיסוק בדברים החשובים והמהותיים.

הצעה נוספת שביקשה לתת עצמאות וייצוג לשני סניפים מתוך שלושה בוועד המרכזי, הועלתה מראש בידיעה שלא תוכל להיות מיושמת בעת הזו בשל השפעתה על שינוי תוצאות הבחירות כמו גם השפעה תקציבית המחייבת הערכות וחשיבה מקיפה. אבל כן הוחלט להקים ועדה שתידון בנושא בראייה כוללת ותביא המלצותיה שיהיו רלבנטיות לבחירות הבאות. חברים בה- יזהר קנה, אלינה פרנקל רונן וחן שרייבר.

מאז הבחירות העשייה שלנו באה לידי ביטוי בכל דרך, במגוון אפיקים ואפשרויות, וחשוב לזכור שהמטרה היא שהפעילות רק תמשיך ותתעצם עוד יותר, ולכך יש מקום רב לקידום רעיונות ויוזמות, שיתקבלו בברכה, וייושמו במסגרת תוכנית העבודה השנתית. כל אחד ואחד מהפעילים וחברי הלשכה בכלל מוזמן לקחת חלק בעשייה, ביוזמות, בסיוע לוועדות המקצועיות והיריעה רחבה ביותר והכל עשיית טוב ולמען החברים.

חברי הועד המרכזי, המרחבים והסניפים ופעילים מרכזיים נוספים, עושים מעל ומעבר בחזית המקצועית, ובהחלט אפשר לומר שהעשייה הענפה באה לידי ביטוי.
יחד עם זאת בחזית הניהולית ישנן בעיות קשות ומהותיות ,שדורשות ניהול עם יד על הדופק וזו המטרה של השינוי.

עם כניסתי לתפקיד הנשיאה גילינו אני ועמיתיי לוועד מספר בעיות חמורות.
אתייחס למספר דוגמאות -
פרוייקט מיחשוב של הלשכה שנערך מזה כ-3 שנים והתקציב הייעודי שלו היה כ-1,660,000 שקל, חרג מזמן מהמסגרת ומגיע נכון להיום למעלה מ-2,300,000 שקל כשהטיפול יצריך עוד עלויות מחשוב נוספות בעתיד. אבל וחמור מכך, מערכת המיחשוב הפנימית לא עובדת ומלאה תקלות, גם המערכת וכך גם אתר הלשכה, שאינו מותאם למובייל ופעיל באופן חלקי, מעבר לכך הוא הנראות והחזית של הלשכה הוא גם כלי לתקשורת שלנו עם חברי הלשכה ועם הציבור.

עוד מצאתי שישנם תפקידים חסרים שלא אויישו. בין אם משרות חדשות שהוסכם על איושן כמו איש מקצוע ,רואה חשבון מומחה למיסוי ובין אם משרה של סמנכ"ל שעזב לפני שנה וטרם אויש.
הכוונה שלי ובהסכמת חברי הוועד היא בהחלט לאייש בתפקידים שהתפנו באנשי מקצוע, בכמה שיותר רואי חשבון לא רק כחשב ויו"ר ראש סגל מקצועי, אלא גם בתפקידי ניהול, ייעוץ ותחומים מקצועיים, שהרי ככלות הכל אנחנו לשכת רואי חשבון. כך שבנוסף לצוות המקצועי והמוכשר שיש בלשכה, אנחנו ארגון מקצועי וחשוב שאנשים הבאים מהמקצוע ישולבו בו. אני יכולה להבטיח לכם שהמסגרת התקציבית כולה תאושר בוועד, לא יהיו חריגות שכר והכל יתנהל בשקיפות מלאה.

ודוגמא נוספת היא כל ההוצאות המשפטיות. חברים יקרים ההוצאות המשפטיות המשולמות למשרד עורכי הדין המלווה את הלשכה במשך 40 שנה ללא כל שינוי , ולמספר עורכי דין נוספים, כבר עבר את ה- 1 מיליון שקל לשנה ב-3 השנים האחרונות.
וזה שעה שריטיינר המשרד הקיים אמור היה לעמוד על 275,000 ₪ (בתוספת מע"מ) אך לאמיתו של דבר הוא לא היה ריטיינר אף שהתקרא כך, אלא מקדמות על חשבון.
לצערי, יש לנו מרכיב משמעותי של תביעות הדדיות בין חברים שמפרנסות עורכי דין על חשבון כספי חברי הלשכה.
הגיע הזמן לשים קץ לתרבות הארגונית הקלוקלת, אשר בה חברים תובעים חברים אחרים ודורשים הגנה של עורכי דין כי הרי נתבעו על רקע תפקידם בלשכה והלשכה צריכה לספק להם הגנה.
מדובר בהוצאות משפטיות של תביעות הדדיות בין חברי לשכה שהגיעו בשלוש השנים האחרונות לסכום של מעל ל-3 מיליון שקל מכספי חברי הלשכה. בכוונתי לשים לכך קץ ולכל התרבות הארגונית של הכפשות, שקרים ולשון הרע בישיבות הועד, בהתנהלות בלשכה ובבתי הדין הפנימיים והחיצוניים. שלא רק שמביישים אותנו אלא גם עולים לנו הרבה מאד כסף.
אני מתחייבת בפניכם מעל במה זו כי אין בכוונתי להסכים עם תרבות רעה זו ובכוונתי כנשיאה לפעול למיגורה ולעקירתה מהשורש.

אתייחס לדוגמא נוספת. אחד מחברי הוועד טוען, שעורך דין שעובד עם הלשכה כבר מספר שנים הוא מקורב שלי. האם הוא טרח לציין שעורך הדין מלווה את הלשכה עוד מקדנציה קודמת וזוכה לשבחים ומחמאות מחברי ועד רבים – לא, האם טרח לציין שאף הוא עצמו שיבח את עבודתו ודבריו נאמרו לפרוטוקול, גם לא.

בישיבות הוועד אנחנו נפנה את זמננו להתמקד בנושאים החשובים ולא במלחמות אגו. זה לצערי חברים יקרים ,גם מה שמניע כעת את המתנגדים לשינוי בתקנון. קשה להם להכיר בבחירות הדמוקרטיות, קשה להם להכיר בקואליציה שגובשה ולכן פועלים בכלים לא לגיטימיים בניסיון להכשיל. אבל דרך זו לא תצלח. הבוחרים אמרו דברם וציבור רואי החשבון רוצה לראות לשכה אחרת ואנו בונים לשכה אחרת.

אין מקום לדילים וקומבינות. מס שבח במשך שנים לא נידון בישיבת הוועד המרכזי משיקולים זרים ובלתי ענייניים שגרמו נזק למקצוע, נזק לרואי חשבון. רק בשנה האחרונה נכנסתי לעובי הקורה בעניין זה והצלחתי להשיג תמיכת הוועד המרכזי על אף ההתנגדויות מבית, להניע מהלכים בשיתוף רואי חשבון דורית גבאי ושגיא לוטבק וכעת אני מובילה יחד איתם ושותפים רבים לדרך את קידומה של הצעת החוק בכנסת. נתמודד עם כל המכשולים אבל בסופו של דבר רואי חשבון ייצגו במס שבח. על הדברים האלה נבחרנו, ובקדנציה זו תעשה עבודה מקצועית מקיר לקיר, מי שרוצה לקחת חלק מוזמן, מי שרוצה להפריע – שיפרוש, כי לא יהיה לו מקום. יש מקום בהחלט לביקורת עניינית, לחילוקי דעות הנאמרים בכבוד ומבוססים על עובדות ועל אמת. לכל דבר אחר יש אפס סובלנות, שלי ,של עמיתיי ושל כלל ציבור חברי הלשכה.


אנו דוהרים קדימה. ראשי הוועדות המקצועיות אויישו, פורום הצעירים הוקם, תוכנית הטבות למצטרפים חדשים לחברות ללשכה ולחברי לשכה יצאה לדרך, הוקם צוות לטיפול בבעיות המיחשוב, אנו בונים תקציב לשנה הבאה ועוד ועוד משימות. גם החברים וגם צוות הלשכה נרתמים לקצב ודינמיות של עשייה בכל המישורים וזה מתוך מחויבות אמיתית, שליחות ציבורית ועבודה התנדבותית מלאה שלי ושל כל הפעילים. וכל זה, תוך עמידה בכל הכללים, אתיקה ויושרה וכללי ממשל תאגידי ומנהל תקין והכל למען מעמד המקצוע, שכר טרחה ראוי, הגדלת תחומי העיסוק ודאגה להשמה למי שלא מצא את מקומו.

אנחנו נעשה סדר, נפתור את המשברים, נשנה את התרבות הארגונית ובעיקר נזכור למה אנחנו נמצאים כאן – לשרת בצורה הטובה ביותר את הציבור של 15,000 רואי חשבון חברי הלשכה ואנו מקווים להרחיב את השורות עוד יותר.

אני קוראת לכם לתמוך ולהצביע בעד שינוי התקנון ואך ורק, אני מדגישה אך ורק לטובת רואות ורואי החשבון.

תמיכתכם תאפשר להגשים באופן החלטי ויעיל את התוכניות והיעדים, שהצבנו לצורך חיזוק מעמד רואי החשבון בישראל ומעמד המקצוע

חג שמח
ומוזמנים בסיום האסיפה למפגש חנוכה
נעשה ונצליח